Woensdag 31mei en donderdag 1 juni - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Jos Kalmthout - WaarBenJij.nu Woensdag 31mei en donderdag 1 juni - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Jos Kalmthout - WaarBenJij.nu

Woensdag 31mei en donderdag 1 juni

Door: Soje

Blijf op de hoogte en volg Jos

01 Juni 2017 | Spanje, Villafranca del Bierzo

Na prima ontbijt woensdag morgen vertrekken we om 08.15 uur uit Leon richting Radanal, eerst is het nog relatief vlak maar alras komen de heuvels op ons pad. Het gaat een etappe worden van 81 km en die moet eindigen op 1150 m hoogte dus we slapen op de berghelling. De laatste 40 km gaan gestaag omhoog maar als het klimmen zo blijft gaan hoor je mij niet klagen. We zijn nog een km of tien van de plaats van bestemming en er zit een behoorlijke wolk rond de top, Radanal komt in zicht maar het begint te druppelen maar het gaat nog zonder regenkleding. De laatste 10 minuten wordt het meer, we komen aan bij het overnachtings adres we zij nog geen vijf minuten binnen of het barst los, iedereen die buiten is wil naar binnen het wordt druk, goede zaak voor eigenaar. Hij heeft het er maar druk mee tussen door wil hij ons ook helpen aar er is een probleem wij staan schijnbaar niet op reserverings lijst. Dus wij maar wachten onder het genot van een pint want wij waren niet van plan onze kamer op te geven. Maar ineens ging het licht branden bij hem denk ik en onze gegevens werden in de computer ingebracht en wij konden naar de kamer. Een prachtige kamer de gelegenheid is vorige jaar augustus geopend. Maar wat een prachtige omgeving waar je de gehele dag door heen fietst, veel gezang van vele soorten vogels, heb wat foto's gemaakt maar of die weergeven hoe het er in het echt uitziet betwijfel ik.
Donderdag 1 juni, goed geslapen en om 07.00 uur op want het gelijk een km of 10 klimmen, het ontbijt een sneetje brood met jam is niet wat je wilt maar het is niet anders. Om 08.15 uur gaan we op de fiets ieder zijn eigen tempo en om 09.15 uur zijn we voor de eerste keer boven op 1500 m, we kunnen op een terrasje wat extra ontbijt nemen en dat gaat er wel​ in. Dan gaan we verder ik dacht dat we boven waren maar had de route beschrijving niet goed gelezen want er kwamen nog een paar kuitenbijters van 12 tot 15 % gelukkig geen lange klimmen, kort is ook genoeg als je het mij vraagt. Dan is het wat op en af naar Crus de Ferro dat valt mee het is niet zo ver. Daar aangekomen eerst wat foto's gemaakt en wat in de persoonlijke sfeer en dan verder gaat weer wat dalen en dan komt er een nieuwe klim van een km of 3. Het allemaal best inspannend maar de afdaling komt eraan dus de jas aan en naar beneden, borden waarschuwen dat het steile afdaling is met een slecht wegdek. Nou je wil wel remmen want het is gewoon akelig dus ik doe op mijn gemak aan 30 a 40 km per uur waar het kan. Het eerste dorpje wat ik tegen kom stap ik af ik vind er niks aan, Ludo komt een minuut of 10 later daar en heeft dezelfde gedachten. Dus wat gerust en we zijn verder gegaan na enkele km lijkt het wat vlakker te worden en gaandeweg wordt het leuk met nog 15 km dalen voor de boeg. Onderweg nog gestopt bij een mooi kerkje daar een stempel gehaald en het kerkje bekeken. Beneden in Ponferrada wat gegeten en gedronken op​ een terrasje en daarna de laatste 25 km aangevat. In het begin redelijk vlak maar gaandeweg is het op en af naar Villafranca del Bierzo, we zijn beide blij dat we er zijn de temperatuur is inmiddels weer 34 graden en een pint uit de zon smaakt voortreffelijk. Daarna de overnachtings plaats opgezocht en lekker uitrusten uit de zon. Vanavond op tijd naar bed want morgen is de klim etappe Cebreiro we beginnen morgen na een km of 6 met een 30 km klimmen van 500 m naar 1350 m. Dus lieve volgers duimen voor mij morgen. Ik ga morgen als ik er de fut voor heb laten weten hoe de dag is verlopen. Het was vandaag weer een schitterende etappe voor wat betreft natuur en uitzichten, twee keer heeft roofvogel boven mij gevlogen op een meter of 6 hoogte hij was helemaal niet bang. Verder waren er weer hele mooie landschappen en vergezichten, dat moet je eigenlijk in het echt zien, dat leg je vast op je netvlies en dat gaat niet op een foto. Hopelijk zie je morgen het verslag van die etappe dan ben ik de dag goed door gekomen. Aan iedereen de groeten en tot de volgende.

  • 01 Juni 2017 - 22:14

    Johan En Monique Suijkerbuijk :

    Top Jos

  • 01 Juni 2017 - 22:29

    Lia En Egbert:

    Hoi Jos,
    wat een aventuur beleef jij, en inderdaad kunnen foto's daar niet tegen op. Zelf met je eigen ogen zien, en beleven is het mooiste, morgen sterkte en succes toegewenst.
    Lieve groetjes Lia.

  • 01 Juni 2017 - 23:37

    José Antonissen:

    Hoi Jos leuk om te lezen dat het goed gaat. Veel succes met de laatste lootjes !!
    Groet José.

  • 02 Juni 2017 - 10:00

    Ina En Toon:

    Hoi Soj,

    Weer een geweldig verhaal. Je bent aan de laatste lootjes begonnen.
    Volgens mij ga je het straks nog missen.
    Je lijf doet t ook prima. Weinig last zo te horen.
    Is toch geweldig. Geniet nog maar van de natuur. Straks zit je weer op het vlakke land.
    Misschien ook wel lekker?

    Groetjes,
    Ina en Toon

  • 02 Juni 2017 - 16:23

    Annelies Van Leeuwen:

    Hallo Jos,

    Je doet het nog goed zo te lezen. Eind komt toch al in zicht. Geniet nog lekker en af en toe een pintje.

    gr Annelies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jos

Ik ga proberen de pelgrimstocht te fietsen van Haarlem naar Santiago de Compostella in Spanje. Ben van maanden voorbereiding en trainen nu wel toe aan het beginnen van deze tocht, ik denk wel dat het een hele onderneming gaat worden. Ik ga proberen om jullie allemaal op de hoogte te houden over het wel en wee onderweg via deze site. P.s. De naam Soj is afkomstig van vroeger, als kind zijnde was het toen een spelletje om iemand met zijn of haar voornaam achterstevoren aan te spreken.

Actief sinds 23 April 2017
Verslag gelezen: 478
Totaal aantal bezoekers 15333

Voorgaande reizen:

02 Mei 2017 - 11 Juni 2017

Mijn pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: