SANTIAGO de COMPOSTELA - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Jos Kalmthout - WaarBenJij.nu SANTIAGO de COMPOSTELA - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Jos Kalmthout - WaarBenJij.nu

SANTIAGO de COMPOSTELA

Door: Soje

Blijf op de hoogte en volg Jos

05 Juni 2017 | Spanje, Santiago de Compostella

Zondagmorgen eerst een uurtje langer geslapen, want zaterdag eerst met broertje buurten en daarna eten dan wordt het sowieso al wat later en daarna nog naar de europa cub finale gekeken moet kunnen dachten wij. Dus rond negen uur de fiets op voor de laatste grotere etappe richting Santiago 64 km op en af de laatste dagen en geen meter vlak. Ik weet nu ook dat je per dag veel meer tijd bergop rijd dan bergaf. Het waren gelukkig niet meer de zwaarste klimmen, sommige we stijl maar niet heel lang. Galicië is qua natuur wel de mooiste provincie, je rijd het bord Galicië voorbij en op slag gaat alles groen worden, met echt weer grote bomen van allerlei soorten zowel naald als loofhout. Mooi zijn de eucalyptus bomen die doen het hier zeer goed zijn kaarsrecht en ruiken lekker. De geur van de brem is hierdoor verdwenen. Ik heb genoten van het landschap het was prima weer om te fietsen zo tussen de 15 en 20 graden. We waren rond drie uur bij de slaap plaats in Monto de Gozo, nog één keer met z'n achten op de kamer in stapelbedden. Na een verkwikkende douche zegt Ludo gaan we hier eens rondkijken want ik ben 20 jaar geleden ook hier geweest, we kwamen toevallig dacht ik een kroegje tegen en jawel hoor zat broer Frans daar al gereed met 3 dikke pinten. Hadden die twee dat gisteren al geregeld , top natuurlijk. Uit eindelijk na enkele plezante uurtjes en een lekker diner gaan we
huiswaarts want de was die even tussendoor gedaan is moest ook opgeruimd worden, dus nu neem ik echt voor een weekje afscheid van mijn broer die met de taxi terug gaat en morgenochtend om 6 uur vliegt.
Na een prima nachtrust ondanks een zwaar grommend monster op de kamer om zeven uur op want voor achten moet men van de kamer zijn. Het monster had zo hard gesnurkt dat hij s' morgens het eerste half uur geen woord kon uitbrengen. Vanmorgen al tijdig aan het laatste stukje begonnen, het was helder maar een frisse bedoening 9 graden. En dan na ruim 2600 km staat daar gewoon het bordje Santiago de Compostela, een gevoel, ja, wat voor gevoel geeft dat enerzijds een geweldig gevoel van ik heb de tocht volbracht en anderzijds een gevoel van ja jammer nu is het fiets tochtje voorbij. Mar eerlijk is eerlijk het geweldig gevoel overheerst zeker. Bij het bord eerst foto's gemaakt en daarna door een geweldig drukke stad richting de kathedraal, op het plein aangekomen het is nog niet druk recht naar het kruis in het midden. We zijn afgestapt en hebben elkaar de hand gegeven en elkaar gefeliciteerd met deze leuke plezante tocht die we voor het grootste gedeelte samen hebben gemaakt. Na de foto sessie een moment van bezinning even alles op je af laten komen, dat doet wel goed. Daarna gaan we op zoek naar de plaats waar we ons kunnen aan melden voor het afgeven van het Apostolaat, we hebben geluk vandaag het is nog niet druk een half uurtje wachten en we zijn aan de beurt. Alle gegevens worden gecontroleerd en in orde bevonden en de bescheiden worden ingevuld en ondertekend en afgegeven. Na dit komen we uit de ruimte waarin dit allemaal geschied en daar worden we opgewacht door iemand van het Nederlands Genootschap van St.Jacob en worden door hem uitgenodigd om mee te naar de Huiskamer der lage Landen die is een verdieping hoger aldaar, Ludo is ook van harte welkom. Onder het genot van een bakje koffie wordt het wel en wee van de tocht door genomen wat wel leuk is en of we ons in het register in willen schrijven. We krijgen daar ook een plattegrond van Santiago en nu kunnen we ons gaan oriënteren in de stad. We gaan richting de bushalte waar de dames hopelijk uit stappen en we installeren ons op een terrasje met een klein biertje want het is nog voor twaalven. Dan stopt de bus en de vrouw van Ludo is er wel, Irene en na later bleek Gerda zijn een halte eerder uitgestapt, dat scheelt maar 250 meter maar voor je er bent in de drukte duurt al snel 10 minuten. Ik kom daar aan en niemand ik bedoel geen Irene en Gerda en ik kan ze niet bereiken want nadien blijkt dat Irene geen netwerk heeft. Uiteindelijk heb ik ze via Jan Bastiaanse via Nederland kunnen bereiken en ze hadden gelukkig het hotel al gevonden. Ik met de fiets zo snel mogelijk daarheen en dan kan ik mijn meisje eindelijk weer eens omhelzen wat een geweldig goed gevoel na 4,5 week. We hebben gewoon een uur op straat staan buurten ook met Nederlandse mensen die voorbij kwamen en benieuwd waren naar mijn belevenissen. Ook zie hier weer pelgrims waar je onderweg contact mee hebt gemaakt. Maar al bij al ik ben in goede gezondheid in Santiago aangekomen en het belangrijkste is we zijn weer samen bij elkaar. Lieve volgers er gaat nog één reisverslag komen dat ga ik maken wanneer ik thuis ben en alle ervaringen nog eens in gedachten heb her beleefd.
De groetjes aan iedereen en tot de volgende.

• 05 Juni 2017 - 21:20

Johan En Monique :

Gefeliciteerd Jos met deze geweldige prestatie. Geniet nog maar lekker na van deze tocht.
    Groetjes vanuit Rucphen.
    Johan en Monique Suijkerbuijk.

• 05 Juni 2017 - 21:26

Maria Verbraak:

Kunnen we jou proficiat wensen Jos? Wat een prestatie, veel groene sneeuw gezien?? We zijn trots op je en de volgende keer graag een beetje grotere lettertype gebruiken. Ook oude tantes volgden het graag! We zijn blij, dat je kunt terugkijken op deze mooie tocht. Nu nog een goede terugreis naar Rucphen samen met Irene. Groetjes oom Geert en Tante Maria

• 05 Juni 2017 - 21:38

Ria En Kees.:

Proficiat Jos met je geweldige prestatie,kan je trots op zijn.
    Geniet nog samen met Irene na deze tocht.

Groetjes Ria en Kees.

• 05 Juni 2017 - 21:40

Ad En Ellen:

Hey Jos, van ♥️♥️Gefeliciteerd met het behalen van Santiago, je einddoel. Wat zal je veel verhalen hebben. We zullen je verslagen gaan missen en zien je snel in 't Rucphense. Shappeau, diepe buiging en petje af. You did it.!!!

• 05 Juni 2017 - 21:51

Ida:

Fantastisch Jos! Je hebt het toch maar gehaald. Knap hoor! Tot in Rucphen!

• 05 Juni 2017 - 22:11

Jen En Dong:

Wat een geweldige prestatie pelgrim Jos !!!
    Proficiat met het volbrengen van deze lange tocht .
    Volgens oud gebruik gaan de wandelaars nog naar Finisterre om daar hun schoenen van een hoge klif in het water te gooien , dat doe jij toch niet met je fiets toch ??
    Als je weer in Rucphen bent komen we wel naar de verhalen luisteren .
    Geniet nog maar een paar dagen in Spanje en tot ziens !!!

Groetjes Jen en Dong

• 05 Juni 2017 - 22:13

Lia En Egbert :

Gefeliciteerd Jos en Ludo met het behalen van jullie doel.
    Het is volgens ons een mooie en onvergetelijke ervaring geweest.
    Van ons alleen maar respect!! !
    Geniet samen daar nog maar even en vele lieve groetjes, ook aan Irene, van ons.
    Liefs Lia en Egbert

• 05 Juni 2017 - 23:50

Angelique:

Gefeliciteerd Jos, goed gedaan. Ik heb genoten van je verhalen

• 06 Juni 2017 - 00:17

John En Mieke:

Hoi Jos en Irene.
    Allereerst Chappeau met een grote C voor Jos en mijn respect voor Irene. Liefde is loslaten !

En dan, ben je daarvoor zolang naar school gegaan. Langer doen over bergop dan bergaf, Joske toch !
    Maar ik denk dat je wel veel meer geleerd hebt deze reis of beter onderneming.
    Over een paar dagen praten we verder als je , je grote maat eindelijk ook weer ziet.
    Nog een mooie afronding en goede vlucht terug.

Groeten van Ons, John, Mieke en Sep.

• 06 Juni 2017 - 09:34

Rien En Jacqueline:

Hoi Jos

Gefeliciteerd met het behalen van je doel. We hebben genoten van je verhalen. Een ervaring voor jou om nooit te vergeten. En de blijheid om je familie weer te zien zal je weer extra doen beseffen wat ze voor je betekent. Bewondering voor jou en we hopen je snel weer in Rucphen te zien.

Groetjes

Rien en Jacqueline

• 06 Juni 2017 - 10:11

Annelies Van Leeuwen:

Hulde Hulde Hulde

Fantastisch dat je dit behaald heb Jos.
    Geniet een paar dagen met je meisje in Santiago en tot binnenkort.

Gr Annelies

• 06 Juni 2017 - 10:29

René Goorden:

Proficiat Jos. Prachtige prestatie en volop genoten. Je kunt er gerust trots op zijn.

Groeten.

• 06 Juni 2017 - 11:13

Herman Van Leeuwen:

Hoi Jos,

Van harte met deze unieke prestatie.

Met veel plezier al je verhalen gelezen. Nu even lekker alles laten bezinken en samen genieten.

Tot binnenkort bij De Bocht en kijk ook uit naar je laatste bezinning op papier.

Tot gauw,

Herman

• 06 Juni 2017 - 12:31

Anja:

Hoi Jos, gefelciteerd met je aankomst in Santiago. Begrijp je gemengde gevoelens, de weg of de aankomst.....ik heb genoten van je verhalen! Geniet ervan met Ireen en met Gerda!! Groetjes Anja

• 06 Juni 2017 - 12:35

Max En Anja:

Jos Gefeliciteerd!!

Wat een mooie prestatie en een geweldige ervaring.
    Knap hoor!
    Groetjes Max en Anja

• 06 Juni 2017 - 12:49

Jeannine:

Hoi Jos, missie volbracht gefeleciteerd!!
    Wij hebben genoten van je verhalen, ze waren erg plezant om te lezen.
    Nu lekker genieten samen met Irene en Gerda.
    Tot gauw!

Groetjes uit het winderige Rucphen.
    Jeannine

• 06 Juni 2017 - 13:37

Lisette Van Opdorp:

Joss,van harte gefeliciteerd met het bereiken van Santiago.Wat zul je gelukkig en voldaan zijn.zoiets te hebben gedaan.
    Ook mooi dat Irene er is,geniet samen van dit behaalde doel.
    We hebben heel erg genoten van je reisverslagen en wachten,samen met je andere volgers,op je eindverslag.
    We wensen jullie straks een voorspoedige terugreis,groetjes ook aan Irene,van oom Pierre en tante Lisette.

• 06 Juni 2017 - 15:25

Serge Laura Daan En Bram:

Van harte gefeliciteerd. Leuke prestatie. Voor op je cv

• 06 Juni 2017 - 16:21

Tonny Dam:

Gefeliciteerd, wat een prestatie!
    Leuk dat je het laatste stuk nog ondersteuning van jullie Frans had, en gelukkig bij het eindpunt Irene toch gevonden hebt. Geniet de komende dagen lekker van je rust, of moet je na zo'n prestatie ook nog aftrainen? Groetjes, ook aan Irene.

• 06 Juni 2017 - 18:53

Louis, Corina, Tess En Stefan:

Hoi Jos,

Gefeliciteerd met deze prestatie! Weer een prachtige ervaring rijker.

Louis, Corina, Tess en Stefan.

• 06 Juni 2017 - 22:05

Marleen:

Een groot compliment! Proficiat Jos en Ludo
    Geweldig gedaan!
    Veel plezier nog komende dagen!

• 07 Juni 2017 - 09:28

Ina En Toon:

Hoi Soj,

Jong, van harte gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Wat moet dat een gewelig, voldaan gevoel geven!
    Jammer dat we al aan het eind van je verhalen zijn. Jij moet een boek schrijven. Je hebt schrijverstalent.
    Leuk dat Irene er is nu. Geniet saampjes nog maar van deze week.
    Tot snel weer.

Groetjes voor jullie beide,

Ina

• 07 Juni 2017 - 12:24

Johan Kas:

Hoi Jos,

Proficiat, wat een levenservaring pakken ze je niet meer af , diep respect.
    Geniet nog van de komende dagen , groeten aan Irene en Jullie Frans, en we hebben
    heel wat bij te kletsen op de tennisbaan, tot gauw.

Johan en Anneke.

• 10 Juni 2017 - 13:12

Henny Determeijer:

He Jos,
    Gefeliciteerd met het volbrengen van je tocht. Je reisverhalen komen me bekend voor (haha). Probeer eerst maar weer eens op gewicht te komen, dus pak maar gauw weer eens een pint. Enne ..... bedankt voor je gezelligheid.

• 11 Juni 2017 - 16:17

Patricia:

Ha die Jos,
    Van harte gefeliciteerd met de aankomst in Santiago! Wat een geweldige prestatie!
    Nu tijd voor 'nagenieten'!
    Groetjes vanuit Costa Colijn.