Weer een stuk verder - Reisverslag uit Châteaudun, Frankrijk van Jos Kalmthout - WaarBenJij.nu Weer een stuk verder - Reisverslag uit Châteaudun, Frankrijk van Jos Kalmthout - WaarBenJij.nu

Weer een stuk verder

Door: Soje

Blijf op de hoogte en volg Jos

16 Mei 2017 | Frankrijk, Châteaudun

Vrijdagmorgen 12-5-2017 om 08.15 uur vertrokken na wat fruit en een energie koekje want er was geen ontbijt in de jeugdherberg. Na een km of 10 gestopt bij een klein café annex kruideniers winkeltje dat werd gerund door een krasse dame van een kleine 80 jaar schat ik in, nadat we wat ontbijt bijeen hadden gezocht in het winkeltje is mevrouw voor ons cafe au let gaan maken en tussen door pendelde ze op en neer tussen de klanten van het café en het winkeltje. Maar opeens was de koffie klaar en het kwam in een steelpannetje, de koffie was prima zo goed hadden wij hem nog niet gedronken. Bij de volgende stop stond er al een fiets met grote tassen tegen de muur van het café die was van Harrie uit de buurt van Alkmaar hij is met ons mee gefietst tot wij onze bestemming hadden bereikt. Tegen 14.00 uur waren in Pruna Casserreau een afstand vandaag 72 km. De kamers​ waren nog niet klaar en hebben daar geluncht bij aankomst, gedineerd en ontbeten, de hospita had een goede dag in de portemonnee. Tussen de onweersbuien door hebben we de fietsen een onderhoudsbeurt gegeven.
Zaterdag 13 mei vertrokken met bewolkt weer maar gaandeweg de dag kwam de zon er doorheen en met 18 graden is het een prima fietsweer geworden. Onderweg de lunch bijeen geschraapt in een bakker/slagers winkel. Rond de middag koffie gedronken en geluncht in Tours aan het plein bij de gigantisch grote en mooie kerk, jammer dat de stempelaars siësta hadden dus geen stempel daar. Is best een zware etappe de gehele dag op en af. Na Tours wordt het land dunner bevolkt, weinig dorpen. Na 103 km arriveren wij half de middag St. Maure de Touraine.
Zondag 14 mei gaan we op weg naar Poitiers een mooie zonnige dag 20 graden met enkele wolkjes waren het niet dat ik die dag slechte benen had.
Na 20 km samen nog koffie gedronken daarna heb ik nog 76 km alleen gefietst geen probleem meer gehad gewoon rustig aan gedaan en nog meer genieten van omgeving. Om half vier was ik bij de jeugdherberg​ waar we overnachten. We konden pas om 18.00 uur op de kamer en nadien nog enkele km fietsen om wat te eten er was verder niets in de buurt. Dus deze dag vergeten we maar snel, maar ja ze horen er ook bij.
Maandag 15 mei zijn we redelijk vroeg op pad het ontbijt was niets in vergelijking met hetgeen we ervoor moesten betalen, maar ja dan weer maar een winkeltje opzoeken en je gerief kopen. Dat was ook nodig de etappes die komen zijn niet de gemakkelijkste volgens het boekje. Maar vandaag zijn de benen en stuk beter maar de hellinkjes volgen snel achter elkaar. De temperatuur loopt al snel op naar 25 graden en als we aankomen in
Nanteuil-en-Vallee na 87 km is het 27 graden. We slapen daar in een huis helemaal voor ons zelf, de sleutel konden we ophalen het winkeltje ernaast de kosten voor het gebruik zijn € 10, -- per persoon. Naast het winkeltje is een restaurant waar we kunnen eten. Verder zijn er onderweg iedere dag de leeuwerik die zingt met nog meer vogels te veel om op te noemen, dus alle dagen een gratis concert.
Dinsdag 16 mei, vanaf vandaag fiets ik alleen. Ik heb aangegeven dat ik een rustdag ga nemen zij wilden graag door en hebben we vanmorgen na samen te hebben ontbeten afscheid genomen van elkaar. Dus alleen is ook gemakkelijker fietsen je kan stoppen wanneer je wil en je eigen tempo rijden. Wat dus resulteert in meer waarnemingen qua natuur en dieren. Vandaag een vos met vier jongen gezien tegen de bosrand, 4 slangen met een lengte van ongeveer een meter die kropen over de weg. Ik overnacht nu bij een Nederlander in Lemerie een gehuchtje 8 km onder Ronsenac. Ben de enige gast hier vandaag.
Ga nu stoppen het gaat donker worden en ik moet mijn was nog binnen halen.
Groetjes en tot de volgende.

• 16 Mei 2017 - 21:44

Irene:

Goed gedaan, dat besluit, lekker eigen tempo en meer genieten van de omgeving!!!
    Tot zo, ik hoor het wel, als de was binnen is!!!!

• 16 Mei 2017 - 21:53

Lia En Egbert:

Lieve Jos,
    Mooi en leuk verslag voor ons om je zo te kunnen volgen.
    We hadden een week geen Wifi op de camping dus konden we niet volgen en reageren.
    Maar nu gelukig weer wel.
    Je bent al aardig opgeschoten vinden wij. Dat je nu je eigen tempo gaat volgen vinden wij heel verstandig.
    Een rustdag is ook erg belangrijk hoor Jos !!!
    Bedenk dat je niet alleen fiets, want wij zijn in gedachten elke kilometer bij je hoor !!!!
    veel succes
    liefs Lia en Egbert

• 16 Mei 2017 - 22:12

Jezus:

Hee Soj
    Wij staan versteld van de afstand die je al weggefietst hebt!
    Het is met de auto al een hele afstand, laat staan op de fiets

• 16 Mei 2017 - 22:59

De Leest:

WAt een mooie reis heb je Jos en je reis verslag is ook geweldig ga zo door
    Groetjes Gusta en Cees de oudjes

• 16 Mei 2017 - 23:05

Lisette Van Opdorp:

Leuk joh,dat we je nu ook kunnen volgen.Wel mooi,dat je nu meer van de omgeving kunt genieten,nu je alleen rijdt,maar misschien ontmoet je weer andere fietsmaatjes.
    We wensen je nog veel fietsplezier en veel succes bij je verdere tocht naar Santiago.
    Tot je volgende reisverslag,groetjes oom Pierre en tante Lisette.

• 16 Mei 2017 - 23:41

Tonny Dam:

Het zijn behoorlijke afstanden die je per dag aflegt zeg! Het is dan ook zeker niet verkeerd om een rustdag in te lassen, dat doen de tourrenners tenslotte ook!
    Ik ben vandaag ook per fiets op bedevaart geweest, helemaal naar De Zeg.....(Grapje)
    Petje af voor jouw prestaties. groetjes en tot horens maar weer.

• 17 Mei 2017 - 09:16

Herman Van Leeuwen:

Bonjour Jos,

Leuk om je verslag te lezen. Onvoorstelbaar dat je al zo'n eind Frankrijk in bent.
    Geniet van de krekels en de concerten van de vogels. Denk op tijd aan de inwendige mens.
    Wij zullen erbij de tennis eentje op jou nemen.
    Bon voyage
    Herman en Annelies

• 17 Mei 2017 - 10:46

Leonie:

Uncle Jos,

Wat moet dit genieten zijn, koffie met let, ook mijn favoriet!!!
    Geniet en doe het lekker op je eigen tempo! Alleen leg je ook veel makkelijker contact:)
    Bonne voyage!!!

Dikke kus Leonie

• 17 Mei 2017 - 12:29

Jeannine&Piet:

Heej Jos,

Je gaat wel als een speer, amaai!
    En inderdaad je eigen tempo fietsen het is tenslotte geen wedstrijd.
    Weer een mooi verslag leutig om te lezen. Wij wensen jou weer goeie benen toe
    geniet van de natuur, en neem op tijd je rust!
    Succes en fiets ze!

Lieve groetjes uit Rucphen
    Jeannine en Piet

• 17 Mei 2017 - 18:16

René Goorden:

Jos je zit al bijna bij Bordeau. Goed bezig. Eigen tempo is een goede zaak en je kunt dan veel meer genieten. Ga zo door.

Groeten, Lieke en René

• 17 Mei 2017 - 20:20

Christel:

He Jos, ik ben ook een volger geworden

• 17 Mei 2017 - 20:24

Christel :

Ik was nog niet klaar, ging niet helemaal goed.
    Heel gaaf om te lezen wat je allemaal mee maakt zeg. Leuke nieuwe mensen ontmoeten, mooie natuurkiekjes en dieren. En natuurlijk tijd voor jezelf.
    Goed luisteren naar je lichaam en lekker genieten. Succes er weer mee.

• 17 Mei 2017 - 21:43

Angelique:

Hoi Jos,

Wat leuk om zo je avonturen te kunnen volgen
    Je bent al een eind op weg. Geniet van de natuur en de omgeving waarin je fietst. Mis je Irene en Sep nog niet

• 17 Mei 2017 - 21:43

Frances:

Wat ben je al 'n eind weg!
    En gelukkig zonder echte tegenslag!
    Conditie moet inmiddels wel super zijn!
    Over je bovenbeenspieren maar niet te praten: als je straks maar in je gewone broeken past....
    Heel veel groeten van Frances en Ton

• 18 Mei 2017 - 10:10

Rien En Jacqueline:

Hoi Jos

Er is aan jou een schrijver verloren gegaan. Best leuk om nu weer even alleen te genieten van de omgeving en je eigen gedachten de vrije ruimte te geven.
    Nog veel fietsplezier en doe het gewoon op je eigen gemakje.

Groetjes

Rien en Jacqueline

• 18 Mei 2017 - 16:07

Jan Gerda :

hoi jos

je bent al een heel eind op weg.
    leuk om je verslagen te lezen en geniet van de mooie omgeving.

jan en gerda

• 18 Mei 2017 - 19:26

Ina En Toon:

Hoi Jos,

Weer genoten van je prachtige verhaal. Heuveltje op en heuveltje af zal wel een aanslag op je spieren doen denk. Op tijd rust inlassen hoor. Onze kleinzoon doet t prima, volgens ons heeft Annemiek slagroom als voeding. Nog heel veel succes met je verdere reis. Hopelijk met lekker weer.

Gr. ina en Toon

• 18 Mei 2017 - 20:00

Johan En Monique Suijkerbuijk:

Hoi Jos,
    Leuk te lezen hoe het met je gaat en te volgen waar je bent. Heel veel succes. Groetjes johan en Monique.

• 19 Mei 2017 - 00:02

Janneke :

Ome Jos!
    Wat leuk om de verhalen te lezen, gaat zo te zien voorspoedig!
    Geniet van de mooie momenten onderweg,de tijd gaat super snel voorbij